Zaregistrujte se ZDARMA
Jste zde: Domů /

6 tipů pro řešení konfliktů

27.01.2014
V nejširším slova smyslu je konflikt každá situace, ve které se obavy nebo touhy jednoho člověka liší od představ jiných lidí a jsou s nimi v rozporu. Konflikt je v takovém případě nevyhnutelný, ale je několik způsobů, jak ho řešit. Je jistě rozdíl, zda jde o konflikty v soukromém životě (partneři, děti, ostatní členové rodiny, přátelé) nebo v pracovní sféře.

Konflikt může vzniknout úplně jednoduše, například když se rozhoduje, kdo bude mýt nádobí nebo může jít o složitý konflikt v duchu: „Jak dosáhnout světového míru“. Přinášíme vám několik dobrých tipů pro řešení konfliktů pozitivním a konstruktivním způsobem. 

1. Buďte připraveni podívat se na problém z jiného úhlu. Než se dostanete do bojového postavení, v němž je vše bílé nebo černé, snažte se pochopit, že může být něco i mezi tím. Vaše verze příběhu není jediná. Snažte se vidět problém z pohledu druhé strany.

2.  Zkuste postavit sdělení na tom, co VY potřebujete nebo děláte, místo, abyste poukazovat na aktivity toho DRUHÉHO či mu dával něco za vinu. Jde o to navodit atmosféru, aby se ten druhý necítil v ohrožení. Je lepší říci: „Potřebuji pomoc s uložením dětí do postele“ než „Ty nikdy děti do postele neukládáš“.

3. Zaměřte se na zájmy, nikoli pozice. S pozicemi někdy nejde hnout a navíc nesledují zájmy a potřeby obou stran. Naopak zájmy nás mohou dostat blíže k podstatě věci a tak řešit skutečné potřeby a zájmy dané osoby.  Pokud například máte potřebu autonomie a nezávislosti, může být způsob, jak vyřešit zapojení do pracovního projektu, který ctí tuto potřebu, a současně být odpovědný ke skupině.

4. Snažte se dívat dopředu, ne zpátky. Pokud se zapletete do historie různých útoků a neshod obou stran, problémy nevyřešíte. Soustřeďte se na to, co udělat, aby se něco zlepšilo, co lze posunout dopředu. Tak máte šanci přijít se životaschopným řešením.

5. Prozkoumejte společně co nejvíce možností. Když budete otevření, objevíte i možnosti, které mohou prospět oběma stranám. Buďte kreativní a vnímaví, vyzkoušejte co nejvíce přístupů a řešení.

6. Poslouchejte druhou stranu. Musí vědět, že ji vnímáte, dodržujte oční kontakt, musí vědět, že jste zvědavý na to, co druhá strana říká. Příliš často jsme tak zaneprázdněni hledáním protiargumentů, že neslyšíme, co ten druhý sděluje. Je důležité pozorně naslouchat.

Setkáváte se s konflikty ve svém osobním či pracovním životě? Zkuste se držet těchto zásad a uvidíte, jak se změní průběh vašich rozhovorů.

Susan Ingram

http://www.susan-ingram.com